.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران قربانی کج اندیشی ها در ایجاد منطقه آزاد تجاری
مازندران نباید قربانی دوسویه بی توجهی اقتصادی پایتخت نشین ها و نیز اختلاف داخل استانی شود که طی آن سودش به جیب تجار و دلالان استانهای رقیب و دودش به چشم مردم نجیب مازندران برود!
مازندران قربانی کج اندیشی ها در ایجاد منطقه آزاد تجاری

شمال نیوز: ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران قربانی تردیدها و تشکیک های عمدتا" کج اندیشانه ی عده ای از اصحاب قدرت است که با نگرشها و گرایشهای محدود به منافع شهری و جناحی و غیره، فرصت تأمین و دفاع از منافع استانی را از دست داده و سالهاست که با تکرار فرصت سوزی ها، مازندران و مازندرانی ها را در حسرت برخورداری از مواهب معیشتی و مزایای رفاهی ناشی از شکوفایی اقتصاد استانی در فرایند بهره وری از امتیازات ذیل ایجاد منطقه آزاد تجاری، نشانده اند.

 

رقابت های غیرحرفه ای دو بندر نوشهر و فریدونکنار با برخورداری ناچیز از ضوابط و معیارهای انتخاب مناطق آزاد تجاری، عملا" موجب استمرار محرومیت مازندران علیرغم تلاشهای مثبت سازمانی و پارلمانی انجام شده در ادوار گذشته مدیریتی و نمایندگی است.

 

طرحهای غیرقابل اجرایی مانند توزیع منطقه آزاد تجاری به سه لکه امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار، کوبیدن مدیران ارشد استانی و نمایندگان ذیربط بر طبل لجاجت و اولویت بخشی به مطالبات نامتعارف و در نتیجه عدم تمکین آنها توسط دولت و توقف تحقق این پروژه عظیم اقتصادی و اساسی ترین گام شکوفایی اقتصاد استانی در فرایند توسعه ارتباطات بین المللی اقتصادی بخصوص با همسایگان متعدد و متکثر با جمعیت چندصدمیلیونی است!

 

معیارهایی که برای ایجاد منطقه آزاد تجاری ابلاغ شده و می شود، از جمله برخورداری از اراضی موسع و غیرمسکونی بودن محل استقرار بندر، فقط و فقط در انحصار مطلق بندر امیرآباد مازندران در حوزه استحفاظی شهرستان بهشهر است که با برخورداری از اراضی چهارهزار هکتاری در یک منطقه غیرشهری و غیرمسکونی و نیز زیرساختهای موجود درون بندری و برون بندری قابل قیاس با دو بندر دیگر که کاملا" در مناطق شهری و مسکونی قرار گرفته و محدود به اراضی •۶ هکتاری بندر نوشهر و ۱۸ هکتاری بندر فریدونکنار اند نبوده و اصرار بر سهیم کردن آنها نه تنها گره گشایی نمی کند، بلکه گره های معمولی را نیز به گره های کور تبدیل می کند و این اصلا" به خیر و صلاح مازندران نیست که در چهار دهه گذشته بخاطر قطب کشاورزی بودن از توسعه صنعتی و معدنی محروم مانده و نتوانسته سایر شاخص های توسعه را نیز فتح کند!

 

معلوم نیست که با وجود ملاحظه چندین باره ناکامی هایی تکرار شونده، بر اساس کدام منطق و عقلانیتی، همچنان بر چنین مطالبات نامعقولی اصرار ورزیده می شود و بر ادامه محرومیت مازندران، مهر تمدید می خورد؟!

 

جالب اینجاست که برخی استانها مشکل محدودیت کیلومتری برخورداری شهروندان از مواهب خاص مثل خرید و استفاده از خودروهای وارداتی با قیمت مناسب را به سطح استان توسعه دادند و مشکل مطروحه را حل کردند و نگذاشتند که اقتصاد استان شان معطل یک لجاجت خودخواهانه باقی بماند!

 

فلذا تأکید می شود که مازندران نباید قربانی دوسویه بی توجهی اقتصادی پایتخت نشین ها و نیز اختلاف داخل استانی شود که طی آن سودش به جیب تجار و دلالان استانهای رقیب و دودش به چشم مردم نجیب مازندران برود!

 

جالب ترین این است که بندر امیرآباد در بین کشورهای حوزه دریای خزر بعنوان پایلوت مرکزی و محوری صادرات و واردات کالا پذیرفته شده و در شمال کشور نیز حتی بر بندر انزلی رجحان یافته و حتی به راه آهن سراسری نیز اتصال یافته و از اراضی محیرالعقول ۴هزارهکتاری برخوردار بوده و تازه قابل توسعه هم هست، اما متأسفانه در رقابتهای درون استانی، قربانی لابی گری ها و رایزنی های افراد نافذ شده و مهجور مانده است!

 

به هر حال آقایانی که اینگونه با منافع استانی مقابله کرده و مانع از ارتقاء و اعتلای اقتصادی مازندران شده و می شوند، در افکار عمومی مورد قضاوت قرار گرفته و آینده در باره آنان بیرحمانه قضاوت می کند و پیشنهاد می شود که از این موضع انصراف داده و منافع استان را یر منافع شهری و یا حتی شرایط انتخاباتی خود ترجیح داده و اقتصاد و معیشت مردم مازندران را از بن بست های فراوانی که در مسیر شکوفایی اش ایجاد کرده اند، نجات دهند.

 

دکتر صادقعلی رنجبر/ مدرس دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.